Veelgestelde vragen

Glasvezel algemeen
Hieronder vindt u de meest gestelde vragen over glasvezel in het algemeen. Staat uw vraag er niet tussen, kijk dan bij de andere veel gestelde vragen, of neem contact met ons op.
 
Wat kan ik er mee?
Met glasvezel kun je alles wat je al kon en nog veel meer. Met glasvezel is het mogelijk om een zeer hoge datatransportsnelheid te halen (zie ook de volgende vraag). Daardoor is het mogelijk om zeer snel internet te krijgen, digitale TV van zeer goede HD kwaliteit, telefonie (VoIP) en diverse andere diensten zoals beveiligings- en zorgdiensten (blijf langer wonen in je eigen huis). Ook kunnen alle films direct worden afgespeeld en kan er veel beter worden gegamed. Bovendien: voor alle toepassingen is maar één aansluiting nodig.
 
Wat is het voordeel van glasvezel?
Het unieke aan glasvezel is, dat je met glasvezel naast heel snel gegevens binnenhalen (downloaden) ook met diezelfde grote snelheid gegevens kan versturen (uploaden). Snel kunnen verzenden is belangrijk voor bijvoorbeeld bewakings- en zorgdiensten. Maar ook als je foto's of grotere bestanden wilt versturen is het erg prettig als dit met een hoge snelheid kan, dan kost dit veel minder tijd. En dat geldt vooral als werkt in de 'cloud'.
 
Is glasvezel niet veel te duur?
Integendeel, gemiddeld is een glasvezelaansluiting goedkoper. Je moet de kosten voor alle diensten die je nu hebt maar eens optellen; internet, televisie, telefoon. Dat is een behoorlijk bedrag. De dienstenproviders op glasvezel zullen met elkaar te concurreren met aantrekkelijke pakketten en scherpe tarieven.
 
Is glasvezel duurzaam?
Ten opzichte van traditionele (koper)netwerken verbruikt communicatie via glasvezel veel minder energie. Verder is glasvezel milieuvriendelijk vanwege het feit dat er geen (giftige) metalen in de grond gaan. Bij het winnen van koper in de kopermijnen worden veel chemicaliën gebruikt, die een verwoestende werking hebben op de omliggende natuur.
 
Wat zijn de voordelen voor de gebruiker?
De voordelen van een aansluiting op het BuitenGewoonBereikbaar (=BGBNET) glasvezelnetwerk op een rijtje:
  •  je hebt het snelst mogelijke internet (download en upload van 150Mb/s of meer) tegen de kosten van gewoon internet;
  • je kunt tegen een aantrekkelijk tarief ook bellen en (digitaal) tv kijken waardoor je alle andere abonnementen de deur uit kunt doen;
  • je kunt gebruik maken van de onderlinge ondersteuning van de Coöperatie BGBNET en haar vrijwilligers waardoor je niet meer alleen staat bij een onoplosbaar probleem met je provider en het maar uit moet zien te zoeken;
  • je hebt, samen met de andere deelnemers, via de ledenraad invloed op de inrichting en de kwaliteit van de dienstverlening en je bent niet langer een consument die maar moet afwachten wat hem wordt voorgeschoteld;
  • de Coöperatie BGBNET kan diensten van aanbieders testen en adviseren wat het beste is. Op het netwerk kunnen meerdere verschillende dienstenaanbieders actief zijn. De coöperatie zal gesprekspartner zijn richting de netwerkleverancier en de dienstenaanbieders; Individuele vragen en klachten over storingen dient u te melden bij uw dienstenaanbieder/provider;
  • omdat je meedoet draag je bij aan en profiteer je van een sterk dorpsinitiatief voor zaken als voorlichting over diensten via internet, stimulering van toepassingen die gebonden zijn aan ons dorp en cursussen voor minder ervaren gebruikers van PC’s en internet.
 
Wat zijn de kostenverschillen met nu?
De kostenverschillen met de huidige situatie variëren per gebruiker. Als vuistregel kun je zeggen dat een gemiddeld huishouden ongeveer 60-70 euro betaalt voor de combinatie van internet, telefoon, radio en televisie. Afhankelijk van de compleetheid van de diensten (bijvoorbeeld de internetsnelheid en het aantal zenders) kan dit meer of minder zijn. Dienstenaanbieders via het glasvezelnetwerk van BGBNET bieden hun diensten aan voor rond de 70 euro. Inclusief minimaal 150 Mb/s internet up- en downloaden, televisie (ook HDTV), radio en telefonie.
 
Welke garanties (kwaliteit en werking) krijgen wij?
Elke aansluiting wordt direct op een wijkcentrale (PoP) aangesloten. Uw aansluiting wordt dus niet via een straatkast en één of meerdere wijkkasten naar de centrale aangesloten. In het Horst aan de Maas komen veel centrales die onderling met elkaar gekoppeld worden. Indien er een kabelbreuk tussen de centrales is, wordt direct de verbinding over een andere centrale doorgekoppeld. Elke centrale is vanzelfsprekend voorzien van een accu-noodvoorziening.
 
Kan ik een aansluiting krijgen zonder abonnement?
Om een adres aan te sluiten op het glasvezelnetwerk moet de coöperatie BuitenGewoonBereikbaar investeren. Hiervoor gaat de coöperatie een lening aan waarover rente en aflossing moet worden betaald. Als iemand wel een aansluiting wil maar geen abonnement, dan maakt de coöperatie wel kosten maar staan er geen inkomsten tegenover. De kosten zouden dan voor rekening komen van de adressen die wel een aansluiting nemen. Deze huishoudens worden dan onevenredig zwaar belast. Dit is niet de bedoeling, daarom is het niet mogelijk om een aansluiting te nemen zonder abonnement.
 
Hoe meld ik me aan voor een glasvezelaansluiting?
Om in aanmerking te komen voor een glasvezelaansluiting moet u zich inschrijven bij één van de providers. Dit kan via het tabblad Provider. U wordt dan doorgeleid naar de website van de provider van uw keuze en kunt daar het inschrijfformulier invullen.
 
Ik heb een email gestuurd naar BGB voor interesse glasvezel. Telt dit als aanmelding?
Nee, inschrijven kan uitsluitend via één van de providers.
 
Ik heb me ingeschreven bij een provider. Krijg ik nu een glasvezelaansluiting?
Middels een inschrijving bij één van de providers heeft u zich aangemeld voor een glasvezelaansluiting. Bij voldoende deelname zal de coöperatie BuitenGewoonBereikbaar het glasvezelnetwerk aanleggen en krijgt u een glasvezelaansluiting.

 
 
Glasvezel aanleg
Hieronder vindt u de meest gestelde vragen over de aanleg van het glasvezelnetwerk. Staat uw vraag er niet tussen, kijk dan bij de andere veel gestelde vragen, of neem contact met ons op.
 
Ontstaat er veel overlast door graafwerkzaamheden bij de aanleg van het netwerk?
BGBNET sluit álle panden in het Horst aan de Maas aan. Daartoe worden vele kilometers gegraven en duizenden kilometers glasvezelkabel in de grond gelegd. Natuurlijk zorgden we voor zo min mogelijk overlast. De graafwerkzaamheden worden steeds gefaseerd uitgevoerd.
 
Wordt mijn voortuin of oprit ook open gegraven?
Nee, in bijna alle gevallen blijft uw voortuin en oprit intact. Onze aannemer werkt met zogenaamde tuinboringen. Hierdoor wordt de glasvezel als het ware onder uw tuin door geschoten. Bij uw gevel wordt vervolgens de kabel in uw huis gebracht en naar uw meterkast of een andere locatie geleid.
 
Ligt het trottoir er weer netjes bij na afloop van het project?
Helaas kunnen we enige overlast niet voorkomen, zoals hierboven ook gemeld. Onze aannemer zorgt ervoor dat bestrating weer keurig netjes wordt teruggelegd. Ook als blijkt dat na bijvoorbeeld een jaar de bestrating verzakt, dan wordt deze in overleg met de gemeente gerepareerd.
 
Waar komt de glasvezelaansluiting in mijn woning?
Voordat er met de graafwerkzaamheden begonnen wordt, komt er iemand bij u langs om te 'schouwen'. Samen met deze specialist bekijkt u de meest ideale locatie voor de glasvezelaansluiting in uw woning. Dat is voor veel woningen het zelfde punt waar ook de kabel voor de kabeltelevisie binnenkomt.
 
Kan bestaande bekabeling in huis gebruikt blijven?
Ja, voor het grootste gedeelte zeker. Analoge en digitale TV gaat gewoon over de bestaande coax bekabeling. Computers worden draadloos aangesloten of via de al aanwezige netwerkbekabeling (UTP). Wij kunnen u ook adviseren als u wijzigingen wenst in de bekabeling. Indien nodig kan de monteur deze voor u aanbrengen tegen een meerprijs.
 
Als ik niet mee doe, wat gebeurt er dan?
Voorlopig gebeurt er dan voor u niets. BGBNET sluit alle huizen, bedrijven en instellingen in het Horst aan de Maas aan. Wanneer diensten worden afgenomen sluiten we u aan tot in de meterkast. Doet u niet mee, dan leggen we de glasvezel tot aan de erfgrens van uw woning of tot het laatste aangesloten woning. Wanneer u later – nadat het glasvezelnetwerk is opgeleverd - alsnog een aansluiting wilt, kan dat natuurlijk maar dan moet u wel de aansluitkosten betalen. Hoe hoog die kosten zijn is nog niet precies bekend maar houd rekening met circa 850 euro.
 
 
 
Aansluiten en Planning
Hieronder vindt u de meest gestelde vragen over het aansluitgebied en de planning. Staat uw vraag er niet tussen, kijk dan bij de andere veelgestelde vragen, of neem contact met ons op.
 
Ik woon in een huurwoning, kan ik toch inschrijven?
Jazeker. Ook de woningcorporaties en verhuurders welke actief zijn in onze gemeente steunen ons glasvezel initiatief. Dus schrijft u gerust in dan profiteert u natuurlijk van de beste aanbiedingen.
 
Hoe zit het met huizen, boerderijen en andere bedrijven in het buitengebied?
De coöperatie sluit ook de woningen en bedrijven in het buitengebied aan.
 
Worden echt alle buitengebieden aangesloten?
Ja. Het kan echter zijn dat er een aantal aansluitingen zo kostbaar zijn, dat er naar toe graven geen goed idee is. Dit zal van toepassing zijn op slechts enkele panden in het Horst aan de Maas. Hiervoor zoekt de coöperatie een andere oplossing.
 
Wanneer moet ik gaan betalen?
Pas zodra u gebruik gaat maken van de diensten zoals internet, televisie en telefonie, ontvangt u een factuur van de dienstenaanbieder van uw keuze. U kunt er dus voor kiezen om het abonnement voor glasvezeldiensten pas in te laten gaan, zodra uw huidige abonnement(en) zijn gestopt.
 
Hoe werkt de overstapservice?
De overstapservice verschilt per provider. Dit wordt tijdens de aanmelding ook met u besproken.
 
 
Internet
Hieronder vindt u de meest gestelde vragen over internetdiensten. Staat uw vraag er niet tussen, kijk dan bij de andere veel gestelde vragen, of neem contact met ons op.
 
Welke internet snelheid krijg ik?
Uw internetverbinding zal minimaal 150Mb download én upload zijn. De glasvezel heeft vooralsnog geen grenzen als het om snelheid gaat. De limiet wordt bepaald door de elektronica, er hoeft dus in de toekomst niet opnieuw gegraven te worden. De apparatuur die we nu gebruiken maakt het al mogelijk om tot 10Gbps te uploaden en downloaden.
 
Is er een datalimiet voor het internet?
Nee, u kunt onbeperkt gebruik maken van het internet en onbeperkt up- en downloaden.
 
Kan ik mijn oude e-mail adres blijven gebruiken?
Dit hangt af van het soort e-mail adres dat u gebruikt. We maken onderscheid in 3 typen e-mail adressen.
 
Heeft u een e-mail van uw huidige provider (bijvoorbeeld @planet.nl, @chello.nl, @home.nl, @hetnet.nl, @ziggo.nl, @kpnmail.nl) dan vervalt deze waarschijnlijk wanneer u overstapt. Informeer hierover bij uw huidige aanbieder.
Wanneer u een email adres heeft via een (gratis) dienst als Hotmail of Gmail, dan kunt u deze blijven gebruiken. Uw e-mail berichten worden opgeslagen bij de dienstaanbieder en kunnen in combinatie met BGBNET prima gebruikt worden.
Een eigen email adres dat u zelf hebt aangevraagd, zoals info@uwnaam.nl . Hiervoor geldt hetzelfde als hierboven, dit werkt uitstekend in combinatie met BGBNET. 

Is het ook mogelijk om een vast IP-adres te krijgen?
Ja. Het is mogelijk om een vast IP-adres te verkrijgen. NB: het is voor de meeste gebruikers niet noodzakelijk om een vast IP adres te krijgen. Bovendien wisselt het IP adres slechts zelden en zijn er gratis oplossingen om hiermee om te gaan. Wilt u desondanks een vast IP adres voor bijvoorbeeld uw mailserver thuis, dan is dat mogelijk. Overleg dit met uw nieuwe provider.
 
Kan ik ook draadloos internetten?
Ja. Het glasvezelmodem dat wordt geplaatst is erg geavanceerd, het heeft standaard een draadloze router functie. Het is in veel gevallen ook mogelijk om uw eigen access point of router te gebruiken.
 
Kan ik mijn eigen router dan ook gebruiken?
Er moet onderscheid gemaakt worden tussen twee typen routers.
 
  1. Modem/Router combinatie (vaak ADSL): deze zijn niet te gebruiken met de glasvezel verbinding. U kunt gebruik maken van het glasvezelmodem en de routerfunctie.
  2. Losstaande router: iedere losse router (te herkennen aan één WAN ingang en vier LAN uitgangen) is te gebruiken met de glasvezel verbinding. Echter, standaard biedt het glasvezelmodem reeds dezelfde functionaliteit.
  3. Wanneer u een eigen router wilt gebruiken, is het raadzaam de routerfunctionaliteit van het modem uit te laten zetten.
 
 
Televisie en Radio
Hieronder vindt u de meest gestelde vragen over televisie en radio. Staat uw vraag er niet tussen, kijk dan bij de andere veelgestelde vragen, of neem contact met ons op.
 
Krijg ik analoge televisie of digitale televisie?
U krijgt een analoge en digitale aansluiting voor de televisie. Het signaal komt digitaal bij u binnen, meestal naast uw huidige aansluiting van Ziggo en KPN. Daar wordt een kastje geplaatst, een zogenaamd glasvezelmodem. De huidige bekabeling in uw huis (coax kabels) kan blijven liggen en het blijft dus mogelijk om ook meerdere televisies hierop aan te sluiten. De aanbieders op BGBNET gaan ook digitale televisie aanbieden. Vergelijk t.z.t. het aanbod van de diverse dienstenaanbieders.
 
Kan ik meerdere TV's gebruiken?
U kunt het televisiesignaal verdelen met een traditionele coaxsplitter en daarmee meer televisies aansluiten.
 
Mocht mijn internet uitvallen, kan ik dan ook geen tv meer kijken?
Het televisiesignaal staat los van het internetsignaal; dit wordt over twee aparte glasvezels getransporteerd. Het hoeft dus niet te betekenen dat u geen TV meer kan kijken wanneer het internet niet werkt.
 
Wat is het zenderpakket dat straks wordt aangeboden?
Alle informatie over het zenderpakket kunt u bekijken op de website van uw provider. De lokale zender Reindonk zit ook in het zenderpakket.
 
Bieden jullie ook extra zenderpakketten aan?
Net zoals alle andere aanbieders zullen wij ook additionele zenderpakketten aanbieden. Denk hierbij aan Film1, Sport1 en Eredivisie Live. Kijk ook hier voor t.z.t. bij uw provider.
 
Kan ik een set-top box met opnamefunctionaliteit krijgen?
Bij de verschillende providers is (soms als optie) altijd de mogelijkheid van opnemen aanwezig. U kunt uw wensen en vragen het beste doornemen met uw provider.
 
 
 
Telefoon
Hieronder vindt u de meest gestelde vragen over telefonie. Staat uw vraag er niet tussen, kijk dan bij de andere veel gestelde vragen, of neem contact met ons op.
 
Kan ik mijn huidige telefoonnummer behouden?
Ja, u kunt uw huidige telefoonnummer(s) meenemen naar de nieuwe provider.
 
Kan ik meerdere telefoonnummers krijgen?
Ja, het is mogelijk om een tweede telefoonlijn te krijgen bij sommige dienstenaanbieders. Vergelijk t.z.t. het aanbod van de diverse dienstenaanbieders. Meer dan twee telefoonlijnen vallen meestal onder een zakelijke aansluiting.
 
Kan ik mijn oude telefoon toestellen gebruiken?
U kunt alle analoge telefoontoestellen gewoon gebruiken. Echter, de hele oude toestellen (op basis van pulsen, bijvoorbeeld met een draaischijf) zijn niet te gebruiken. Digitale ISDN toestellen kunt u alleen gebruiken middels een geschikte centrale (zie ook de volgende vraag).
 
Is het mogelijk om een telefooncentrale aan te sluiten?
Ja. Echter, we bekijken graag samen met u de mogelijkheden. Niet alle centrales zijn geschikt, maar we hebben daar alternatieven voor beschikbaar. Neem dit op met uw provider!
 
Wat zijn de extra diensten bij telefonie?
U kunt gewoon gebruik maken van diensten die u waarschijnlijk gewend bent bij de oude provider zoals voicemail, nummerweergave en doorschakelen. Voicemail en nummerherkenning zijn meestal gratis. (= afhankelijk van uw provider). Vergelijk het aanbod van de diverse dienstenaanbieders.
 
Hoe kan ik mijn voicemail afluisteren?
Wanneer iemand een voicemail voor u achterlaat, dan belt u gratis naar uw voicemailbox. Ook kunt u er voor kiezen om de voicemail in uw e-mail te ontvangen. U kunt dus altijd en overal uw voicemailberichten terugluisteren.
 
Kan ik een fax aansluiten op de telefoonlijn?
Ja, dit is in bijna alle gevallen mogelijk. De juiste werking van uw fax kan echter niet worden gegarandeerd. Contacteer de fabrikant van uw fax om te informeren of uw fax geschikt is voor telefonie via internet en/of glasvezel.
 
 
 
Zakelijke aansluitingen
Hieronder vindt u de meest gestelde vragen over zakelijke aansluitingen. Staat uw vraag er niet tussen, kijk dan bij de andere veel gestelde vragen, of neem contact met ons op.
 
Kan ik als ondernemer ook glasvezel krijgen?
Ja. Zowel op bedrijventerreinen als in andere gebieden is het mogelijk om als bedrijf een aansluiting te krijgen. We zullen alle panden van een glasvezelaansluiting voorzien. De aansluitkosten voor bedrijven gevestigd op het bedrijventerrein zullen hoger zijn dan aansluitingen voor consumenten. Dit omdat de investeringen voor de coöperatie hoger zijn. De maandelijkse tarieven liggen op hetzelfde niveau als die van consumentenpakketten.
 
Zijn er ook abonnementen voor bedrijven?
BGBNET biedt t.z.t. via een aantal zakelijke dienstenaanbieders abonnementen specifiek voor zakelijk gebruik. Hiervoor gelden hogere garanties en snellere responstijden in geval van calamiteiten. Daarnaast is het mogelijk voor kleine bedrijven in woonwijken, om een consumentenabonnement te krijgen.
 
Werkt mijn fax ook gewoon?
Bijna alle faxen werken zonder problemen. Het kan zijn dat zeer oude modellen faxen niet werken, maar hier kunnen wij een oplossing voor bieden.
 
Kan ik meerdere telefoonlijnen krijgen?
Ja, het is mogelijk meerdere telefoonlijnen te krijgen. Details hierover ontvangt u van de zakelijke dienstaanbieders.
 
Werkt mijn telefooncentrale op het glasvezelnetwerk?
Het is in principe mogelijk om alle telefooncentrales in combinatie met het glasvezelnetwerk te gebruiken. Voor veel centrales zijn hier aparte modules of kastjes verkrijgbaar. Informeer bij uw leverancier voor de mogelijkheden.
 
Werkt pinnen op het glasvezelnetwerk?
Ja. De mogelijkheden hiervoor kunt u bespreken met de zakelijke aanbieders op het netwerk.
 
Werkt mijn beveiligingssysteem op het glasvezelnetwerk?
Ja. De mogelijkheden hiervoor kunt u bespreken met de zakelijke aanbieders op het netwerk.
 
Kan ik meerdere vaste IP-nummers krijgen?
Ja. De mogelijkheden hiervoor kunt u bespreken met de zakelijke aanbieders op het netwerk.
 
Welke andere zakelijke diensten worden aangeboden op het glasvezelnetwerk?
Denk hierbij aan pinnen, beveiliging, back-up op afstand, telewerken, hosting, verbinden van vestigingen (ook buiten het Horst aan de Maas), etc.
 
Einde